reklama

Camino de Santiago - Ekonómia spásy

Alebo o tom, prečo vám na Camine ochotne a nezištne pomôžu nielen pútnici, ale aj obyčajní ľudia, ktorých počas svojej púte stretnete a tiež o tom, prečo Středověk neskončil, středověk trvá...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Okolo Camina funguje fenomén, ktorý som si sám pre seba pracovne nazval Ekonómiou spásy (uvažovať v týchto kategóriách ma inšpiroval Tomáš Sedláček svojou knihou Ekonómia dobra a zla, ktorú čitateľovi vrele odporúčam). Schválne nepíšem na Camine, pretože je úplne normálne, keď si navzájom nezištne pomáhajú pútnici. Empatia medzi pútnikmi je prirodzená, zdieľajú svoje zážitky, prežitky, radosti, ale aj strasti a problémy. Ak má na Camine niekto nejaký problém a potrebuje pomoc, ostatní pútnici mu ochotne pomôžu, pretože sa veľmi jednoducho dokážu vžiť do jeho situácie. Ekonómia spásy funguje okolo Camina. Jej súčasťou v minulosti boli Špitálnici a Templári, ktorí stavali po trase Camina tzv. Hospitaly (ubytovne pre unavených a nemocnice pre chorých a zranených pútnikov v jednom) a ktorí ozbrojenou silou ochraňovali pútnikov počas púte pred nebezpečenstvami v podobe divej zveri alebo zbojníkov. Jej súčasťou sú dnes dobrovoľní hospitaleros, ktorí sa bez nároku na odmenu starajú o pútnické ubytovne a v nich ubytovaných pútnikov. Jej súčasťou sú po celej trase zástupy obyčajných ľudí, ktorí vám kedykoľvek ochotne a nezištne pomôžu len preto, že ste pútnik a šliapete Camino.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Prečo Ekonómia? V jej jadre totiž stojí praobyčajný výmenný obchod najlepšie zodpovedajúci Hobbesovskej ľudskej prirodzenosti – egoizmu jednotlivca. Prečo Spásy? Pretože je postavená na viere. Na viere v zásluhy pred bohom, prípadne osudom (karma), na viere v silu modlitby a príhovoru svätca. Každý z týchto darcov, podporovateľov, ľudí nezištne pomáhajúcich pútnikom na Camine verí, dúfa alebo sa spolieha na to, že si na neho spomeniete a pomodlíte sa za neho, keď raz pokľaknete pred hrobom apoštola Jakuba. Ak sa nespolieha, poisti si svoj investovaný čas, energiu alebo prostriedky u pútnika tak, že ho o modlitbu na rovinu požiada, tak ako si to na mne vynútil Ignazio v Igualade (neskôr, keď sa mi na Camine dostalo nezištnej pomoci a ten alebo tá, čo mi ju poskytol odmietol prijať odo mňa zodpovedajúcu náhradu, tak som sa sám od seba ponúkol, že sa za dotyčného v Santiagu pomodlím, čo všetci s vďačnosťou kvitovali a ja som s ešte väčšou vďačnosťou svoj sľub dodržal). Mnohí z nich pritom sami v minulosti Camino absolvovali, takže ich ochotu pomôcť umocňuje ich schopnosť vcítiť sa do rozpoloženia pútnika. Občas som mal dokonca pocit, že mi niektorí z nich úprimne závideli, že šliapem svoje Camino, keď oni už (z dôvodu vysokého veku, choroby alebo nedostatku síl), alebo práve teraz (z dôvodu nedostatku času), to svoje Camino šliapať nemôžu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pritom taká nezištná pomoc pútnikovi, je vysoko riziková investícia, zďaleka nie každý pútnik, ktorý šliape Camino, je duchovne založený a modlí sa. Už skôr som písal, že dnes na Camine dominujú profánne motivácie. Navyše, zďaleka nie každý pútnik nakoniec do Santiaga dôjde, aby mohol pokľaknúť a pomodliť sa pred Sv. Jakubom. Napriek tomu to títo ľudia naďalej robia, naďalej veria a udržujú tak živú tradíciu zo stredoveku (rozhodne nie toho temného) pochádzajúcej pohostinnosti (hospitality) aj v dnešnom postmodernom svete. Fungujúca Ekonómia spásy bola prvým fenoménom vytvárajúcim tzv. Trail Magic tradičnej púte do Santiaga, s ktorým som sa stretol, rozhodne však nie posledným.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Text je ukážkou z knihy Camino de Santiago - Pešo od Stredozemného mora k Atlantiku

Obrázok blogu
Martin Vahančík

Martin Vahančík

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Kedysi dávno som netušil, čo mám od života očakávať. Potom som dlho, dlho vedel úplne presne čo od života chcem, aj som za tým vedome šiel, raz úspešne, inokedy menej. Momentálne dovoľujem životu aby ma každodenne prekvapoval. Zoznam autorových rubrík:  CestovanieNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu